Din kurv er lige nu tom!
Den fรธrste dag af konferencen var for mennesker der havde intet eller kun en smule viden om sanserne og om Snoezelen. Vi var ikke til stede den fรธrste dag, derfor er det blot en oversรฆttelse af programmet.
Ad Verheul – En fortรฆlling om Snoezel og MSE:
En gennemgang af historien og filosofien bag Snoezel Konceptet. En beskrivelse af, hvordan man som fagperson kan anvende snoezelen i praksis til at รธge livskvaliteten for mennesker, der pรฅ den ene eller anden mรฅde er udfordret sansemรฆssigt.
Robin Krassow og Christine Kiser – Sanserne:
En gennemgang af vores sanser og hvordan de bliver bearbejdet i hjernen. En beskrivelse af sansernes betydning for vores generelle velbefindende og udvikling.
Maurits Eijgendaal – Farverne og lydens betydning:
Anvendelse af farver kan vรฆkke fรธlelser og have indflydelse pรฅ vores perception og/eller danne grund-lag for erfaringer. Fokus pรฅ farver kan stรธtte sociale og fรธlelsesmรฆssige engagement. Lyde er omkring os hele tiden og ofte er vi ikke bevidste om hvordan vores krop, sanser og hjerne reagerer pรฅ dem.
Kaela Millar og Anthony McCrovitz – Faktorer der har indflydelse i et snoezelrum:
De gennemgik en tjekliste med grundlรฆggende faktorer der har indflydelse pรฅ atmosfรฆren i et snoezel-rum. Disse faktorer kan vรฆre fremmende for at brugeren af snoezelrummet fรฅr det stรธrste udbytte.
Anthony McCrovitz – Rammen for โgentle Teachingโ:
Er en metode, der lรฆrer barnet at genkende, โtรฆmmeโ og forstรฅ egne fรธlelser. Det giver barnet mulighed for at kunne regulere deres fรธlelser. I et snoezelrum kan barnet hjรฆlpes til at regulere fรธlelser, dette gรธres bl.a ved at styrke barnets evne til at holde fokus, koncentration og hukommelse. Barnet fรฅr herigennem en stรธrre forstรฅelse for egne fรธlelser og reaktioner pรฅ disse. Gennem โgentle teachingโ udvikler barnet et positivt “mindset”, deres hjerne og krop udvikles og det รธger barnets mulighed for indlรฆring.
Anthony McCrowitz – At skabe meningsfulde stunder:
Hvordan kan fรธlelser og sociale kompetencer faciliteres gennem meningsfulde aktiviteter, ved brug af vores hรฆnder, รธjne, ord og tilstedevรฆrelse.
Maurits Eijgendaal – Det aktive forhold:
Teori og praksis i det aktive forhold mellem den kyndige vejleder og borgeren, der leder til opdagelser og lรฆring inden for den didaktiske trekant, hvilket vil medfรธre en รธget livskvalitet. Denne fremgangsmรฅde giver ikke kun den nรธdvendige struktur, engagement, evne til at udfordre og pleje, men ogsรฅ mulighed for at guide til et fรฆllesskab, til at trรฆkke vejret og til at vokse gennem samarbejde.
Robin Krassow og Christine Kiser – Hvordan laver man en meningsskabende vurdering:
Ved at tilgรฅ en holistisk undersรธgelse af klientens livskvalitet, kan man vรฆre med til at skabe helhed og mening med livet udenfor Snoezelrummet, og pรฅ den mรฅde forbedre forholdet man har til hinanden. Den holistiske undersรธgelse og forstรฅelse af snoezelrummet, kan medvirke til at fremme forstรฅelsen og vurderingen af den klient, du har med i rummet. Vurderingen skaber fundamentet for behandlingsplanen, der skal understรธtte den sociale og fรธlelsesmรฆssige udvikling.
Karen Pool og Kaela Millar – Brugbart snoezel udstyr og design:
Her blev det illustreret hvordan anbringelsen og brugen af udstyret i et snoezelrum kunne skabe et meningsfuld miljรธ, der understรธtter borgernes opmรฆrksomhed og udvikling, bรฅde i rummet og udenfor. Et case study blev gennemgรฅet.
Vi var begge til stede pรฅ dag to og tre, men kunne ikke deltage pรฅ alle oplรฆg/workshops, da nogle var sammenfaldende. Nogle af beskrivelserne af oplรฆggene er derfor oversรฆttelser af programmet, og ved andre var vi deltagende.
Ad Verheul- Snoezelens historie, fra konsept til verdensomspรฆndende fรฆllesskab:
Ad er en af grundlรฆggerne for det vi i dag kender som Snoezelen og han fortalte om deres motivation for at gรธre livet for borgerne pรฅ det bosted, hvor han arbejdede i 1970โerne og 80โerne. Han og Jan Hulsegge lavede forskellige sansetelte til en som-merfest, det var startskuddet til et egentligt Snoezelrum.
Snoezelen er en sammentrรฆkning af de to hollandske ord for snuse og dรธse og det er det man kan gรธre i et Snoezelrum.
Vi sรฅ film fra Holland fra 1960โerne, hvor vi sรฅ hvor- dan bosteder for bรธrn og voksne med udviklings- hรฆmning boede, og vi sรฅ hvordan de levede deres liv. Det var store institutioner, med store sovesale, de havde nattรธj pรฅ hele dagen og levede generelt et meget, set med nutidens รธjne, institutionaliseret liv.
Ad fortalte om de erfaringer de havde gjort sig, de kunne se hvordan deres borgere havde stor gavn af den mรฅlrettede sansestimulering. Han fortalte ogsรฅ, at Holland og Norden er de steder, hvor Snoezelen er mest udbredt. I dag er Snoezelen udbredt til nรฆsten 50 lande og der er 22 universiteter der forsker i brugen og effekten af Snoezelen.
Maurits Eigendaal – inviteret til afslapning og kommunikation i et snoezelmiljรธ ved at forstรฅ sanserne:
At invitere til afslapning og kommunikation i et Snoezelmiljรธ, gennem forstรฅelse af sansernes funktioner og de forskellige aspekter af den sansende hjerne. Hjernens komplekse systemer hjรฆlper til at forstรฅ og kommunikere med omverdenen. Nรฅr hjernen modtager informationer fra det omkringliggende miljรธ, gennem de sensoriske organer (รธjne, รธre, nรฆse, tunge og hud), bliver denne erfaring behandlet af de
specialiseret sanser via neuroner der kommunikerer med elektriske og kemiske signalstoffer der sender de forskellige indtryk ud til forskellige dele af hjernen.
Sara Moore fra New Zealand – Snoezelen i en bรธrneintensiv afdeling:
Sara Moore arbejder pรฅ intensivafdelingen pรฅ et bรธrnehospital i Auckland. Sara er uddannet Play specialist og hun fortalte hvordan hun bruger Snoezelen i hverdagen i et miljรธ der er fyldt med bippende maskiner og andet udstyr der altid er til stede. Hun viste eksempler pรฅ, hvordan hun overvejer rummets pรฅvirkning, set fra bรธrneperspektivet. Hun viste billeder af bรธrnenes udsigt og hvordan hun i en session skabte nogle bedre rammer for at kunne Snoezle. Hun gav nogle eksempler pรฅ bรธrn der har forskellige behov og hvordan de reagerede pรฅ en snoezelsession. Hun fortalte om et barn, der havde vรฆret indlagt hele sit liv, og hvordan barnet kravlede overalt og pillede ved alt. Hun fik lavet et lille rum hvor han kunne fรฅ den rette stimuli og hvor han mรฅtte opleve verden uden at han skulle stoppes hele tiden.
Hun fortalte ogsรฅ om de forskellige kulturer, de mรธder pรฅ i New Zealand. Hospitalet tager sig af alvorlige sygdomstilfรฆlde fra mange af รธerne, der ligger omkring New Zealand. Der er mange forskellige kulturer og forskellige mรฅder man derfor skal mรธde dem respektfuldt pรฅ. Hun fortalte blandt andet, at i nogle kulturer mรฅ man ikke rรธre folk pรฅ hovederne og ting mรฅtte ikke flyttes over deres hoveder. Hun har altid en samtale i starten af en behandling hvor hun spรธrger ind til de ting man kan/mรฅ og de ting man bรธr undgรฅ. Det var et spรฆndende oplรฆg og spรฆndende at hรธre hvordan Sara bruger Snoezelen. Sara er en stor ressourceperson indenfor Snoezelen i New Zealand og Australien, det er hende de fleste tager kontakt til for at fรฅ mere af vide og blive bedre til at bruge snoezelen.
Ad Verheul:
Ad viste en film, hvor han gav flere gode eksempler pรฅ hvordan man kan lave egne hjemmelavede snoezel produkter pรฅ et mindre budget.
Christine Kiser og Robin Krassow – at udforske Vibroacustic Therapy (VAT) i et Snoezelmiljรธ:
Jorden har en resonansfrekvens pรฅ 7,83 Hz, denne resonans er kendt som Schumann frekvensen. Mennesket har en resonansfrekvens pรฅ 9 – 16 Hz. Forskellige organer har forskellige frekvenser, varierende fra 4 – 200 Hz. Alt levende har en frekvens. Frekvens kan inkludere lys, lyd og elektromagnetiske bรธlger. Vores fรธrste sanseindtryk som foster er lyd, da det er den fรธrste sans der udvikles. Lyd kan have bรฅde positiv og negativ indvirkning pรฅ vores kroppe. Derfor har lyd vรฆret brugt til healing og til at opnรฅ en hรธjere bevidsthed gennem musik og chanting, sรฅ lรฆnge vi kan se tilbage i historien. Forskningen og videnskaben bag VAT blev prรฆsenteret og forskellige opsรฆtninger til
brug af VAT i et snoezel miljรธ blev vist frem.
Olav Skille er ham der fandt/ opfandt VAT, han var fra Norge. I USA uddanner Kate Kunkel i VAT. Hun har forskellige lydfrekvenser, man fรฅr adgang til, nรฅr man har gennemfรธrt uddannelse hos hende. I oplรฆgget blev der ogsรฅ fortalt hvordan man selv kan lave sine VAT produkter og hvis man har adgang til lydstudie kan man ogsรฅ selv lave lydfrekvenserne. Det er ikke musikken der er vigtig i denne form for behandling, men den frekvens transduceren sender ind i kroppen. Et meget spรฆndende oplรฆg og omrรฅde.
Svenja Fuhrmann – Snoezelen i psykoterapi:
Denne workshop havde fokus pรฅ at deltagerne skulle opleve, hvordan Snoezelen blev brugt i psykoterapi. Workshoppen var praktisk og oplevelsesorienteret. Man skulle vรฆlge forskellige kort med billeder af kendte mennesker, og beskrive hvad der tiltalte en ved billedet. Under det meste af sessionen var der mindful musik og dรฆmpet belysning for at skabe et trygt rum. Vi skulle sidde med en spejl og kigge pรฅ os selv i 5 minutter, imens der var en sang, der skulle styrke eget selvvรฆrd.
๐ฉ๐ฐ Iben Falgren og Rikke Aggeboe – Snoezel konsulentuddannelsen:
Denne workshop var en prรฆsentation af den danske snoezel konsulentuddannelse og de afsluttende projekter. Uddannelsen, mรฅlgruppen og uddannelsens opbygning blev beskrevet, samt en mere dybdegรฅende gennemgang af vores eget afsluttende projekt. Vores eget afsluttende projekt hedder โHverdags Snoezelenโ og projektet er en gennemgang af de forskellige scenarier vi blev ramt af under COVID lockdown og hvordan man med hverdagens forskellige produkter selv kan skabe et snoezel miljรธ.
Michel Theroux – Sensory Tombola:
Michel fortalte, at de i deres ferier arrangerer forskellige aktiviteter for deres borgere. De danser, synger, leger og spiser. De forskellige aktiviteter er tilpasset borgerne. Men hvorfor ikke erstatte disse aktiviteter med Sensoriske/ snoezelen oplevelser? Det har de gjort pรฅ Riviรฉre-des-Prairies hospitalet i Canada. Fรฆllesrummet blev indrettet i sensoriske sektioner, hvor en sektion blev indrettet med fokus pรฅ berรธring, en for syn, en for lugt, en for hรธrelsen og en for smagssansen. Michel viste de forskellige redskaber og hvordan de blev brugt, og i denne workshop fik man lov til at prรธve forskellige sensoriske aktiviteter, hvorefter man skulle identificere den sans, der var i fokus.
Anthony McCrowitz – synkronisering af sanseaktiviteter ud fra individuelle behov. Vejrtrรฆkning, afslapning og prรฆfrontale processer:
Anthony beskrev den nyeste viden om kombinationen af vejrtrรฆkningens og afslapningens betydning for hvordan de prรฆfrontale processer fungerer. Denne viden kan bruges som en mรฅde at forstรฅ de executive processers betydning i hjernen og hvordan hjernen takler de indkommende sanseindtryk, du eksempelvis er eksponeret for i et snoezemiljรธ. Det er processer i hjernen, hvor der bl.a. indgรฅr transmitterstoffer som er medvirkende til hjernens opbygning og udvikling. Det er vigtigt i mรธdet med klienter at vรฆre opmรฆrksom pรฅ potentialet og mulighederne for den enkelte. Der bรธr derfor vรฆre et รธget fokus pรฅ at planlรฆgge aktiviteten, รธge de sociale og fรธlelsesmรฆssige lรฆringsprocesser, samt stรธtte og guide til mรฅl med fokus pรฅ samvรฆr og samarbejde.
๐ฉ๐ฐ Hanne Holmer – Snoezel fรธdestuer og behandling af for tidligt fรธdte bรธrn i Danmark:
Hanne Holmer, gennemgik i sin prรฆsentation hvordan en fรธdestue kan indrettes, med fokus pรฅ det enkelte pars behov for at fรธle sig hjemme pรฅ fรธdestuen, samt behovet for at blive mรธdt pรฅ deres sanser. Hanne gennemgik sikkerheden omkring fรธdestuen, der var interview med et par, der skulle fรธde pรฅ en snoezel fรธdestue – hvor de beskrev fรธlelsen af at de fรธlte sig godt til rette, rummet er indrettet med en sofa og komfortable stole, et stort badekar. Pรฅ vรฆggene kunne projiceres forskellige temaer fra naturen, der er ydermere forskellige lyde fra naturen og Musicure, musik mm. Der er mulighed for at vรฆlge forskellige farver i rummet.
Personalet der er pรฅ arbejde pรฅ Snoezelfรธdestuen beskrev, hvordan de selv er mere i ro og balance, end nรฅr de arbejder pรฅ en traditionel fรธdestue.
Hanne beskrev, hvordan hendes barnebarn, der er fรธdt meget for tidligt, fik en mulighed for at fรฅ stimuleret sine sanser fra lige efter hun blev fรธdt. Personalet havde fokus pรฅ at der skulle vรฆre meget hud til hud kontakt, hun fik en hรฆklet blรฆksprutte at holde om, den minder om at holde om navlestrengen. De sad ofte med hende i en gyngestol, sรฅ hun kunne fรฅ stimuleret den vestibulรฆre sans. Nรฅr Hanne sad med hende pรฅ brystet og lรฆste hรธjt sรธgte hendes hรฆnder op mod Hannes strube, da hun sรธgte efter vibrationen.
Ad Verheul – Meningsfulde mรฅl for grupper af mennesker der anvender Snoezelrum:
Ad Verheul viste en film hvor han undervejs holdt pauser for at tale om hvad det var vi sรฅ. I filmen var der fokus pรฅ en gruppe af yngre mennesker med fysisk og psykisk udviklingshรฆmning. Vi fulgte hvordan de ankom i en fรฆlles gruppe og hvordan de enkelte hurtigt faldt til ro og selv havde mulighed for at vรฆlge i hvilke rum og hvilke aktiviteter de รธnskede. Mange var glade for at ligge pรฅ vibrationsmadras og andre ville gerne ligge ved siden af den kyndige vejleder og โbareโ ligge stille. En del af borgerne var ogsรฅ glade for at vรฆre i varmtvandsbassin.
Vi blev i filmen introduceret til en familie, der havde en sรธn, der var udviklingshรฆmmet. Begge forรฆldre var blevet introduceret til snoezelhuset og snoezel principperne, hvilket de ofte anvendte sammen med drengen. Begge forรฆldre var lettede over, at kunne tilbyde aktiviteter med fokus pรฅ at stimulere sanserne og give low arousal.
Fernand Bruneau – Kreative aktiviteter for mennesker med Demens med fokus pรฅ Snoezel:
I Fernand Bruneaus oplรฆg var der fokus pรฅ at skabe kreative snoezel aktiviteter hvor der opstรฅr gensidig glรฆde for begge parter og interaktion blandt deltagerne pรฅ plejehjemmet. For plejehjemmets beboere er der ofte fokus pรฅ fysiske aktiviteter. Personalet har et meget tydeligt kropssprog og gestikulerer meget, nรฅr de taler med beboerne. Der anvendes mange farver i indretningen og nรฅr de laver individuelle og gruppe aktiviteter. Nรฅr plejepersonalet tilrettelรฆgger aktiviteter er de opmรฆrksomme pรฅ, at de fleste sanser stimuleres og at aktiviteterne indeholder fysiske, kognitive, sociale og fรธlelsesmรฆssige komponenter. Aktiviteterne skal vรฆre behagelige, skabe motivation og fremme velbefindende og det generelle helbred. De planlรฆgger hvile efter en aktivitet.
Forskellige principper for design af Snoezelrum og MSE rum:
Dette var en paneldebat hvor Ad Verhaul, Maurits Eijgendaal, Tony McCrovitz og Karen Pool hver isรฆr beskrev, hvad de lรฆgger vรฆgt pรฅ i designet af et Snoezelrum. De var alle enige om, at der skal vรฆre fokus pรฅ, at omgivelserne og tilbud om at fรฅ stimuleret sanserne hurtigt skal kunne รฆndres via farver, lyde mm. Installationerne skal vรฆre let tilgรฆngelige, lette at anvende og der skal vรฆre mulighed for variation i rummet. Den kyndige vejlederen, der anvender rummet, skal fรธle sig tryg ved at anvende rummet.
Et bud pรฅ hvordan social isolation kan brydes hos mennesker med fremskreden demenssygdom:
CRDL er et interaktivt instrument, der kan anvendes til nonverbal kommunikation. CRDL giver mulighed for at berรธring hud mod hud bliver til lyd og fremmer fysisk kontakt mellem mennesker. CRDL kan hjรฆlpe med at nedbryde social isolation hos mennesker, der normalt har vanskeligt ved at kommunikere verbalt og indgรฅ i sociale relationer. Den anvendes bl.a. til mennesker med demens, autisme, udviklingshรฆm-ning og blindhed. Vi afprรธvede CRDL og stod i en stor cirkel, vi var omkring 20 mennesker der holdt i hรฅnden og var pรฅ den mรฅde forbundet til de to personer der hver havde en hรฅnd pรฅ CRDL ยดen. Et spรฆndende produkt som har mange anvendelsesmuligheder.